Doen lezen in een wereld die snel schakelt
In volle coronatijd hielden drie dapperen voet bij stuk voor de live SBM-workshop ‘Schrijven voor de luie lezer’. En dan nog op twee vrijdagen! Toch beklagen Julie Bulcke en Zoë Sohier van fiscaal kantoor Decupere & Partners het zich niet. Een dubbelinterview – virtueel deze keer.
Julie en Zoë, waarom kozen jullie voor deze training?
Zoë Sohier, marketing officer: “Ik liet de schoolbanken (communicatiemanagement) nog niet lang achter me. Daar schreef en herschreef ik aan de lopende band. Maar een collega hier was zo enthousiast over de training, dat ik te benieuwd werd wat ik nog kon bijleren.”
Julie Bulcke, hr-manager en partner bij Decupere & Partners: “Ik draai al wat langer mee. (lacht) En sta pal achter de persoonlijke aanpak van ons bedrijf. Toch vind ik het vaak moeilijk om die persoonlijke touch door te trekken in communicatie die voor ál onze klanten is bedoeld.”
Zoë: “Inderdaad, onze accountants, fiscalisten en bedrijfsadviseurs zijn hun partners in crime – figuurlijk dan, hè! Hun adviezen zijn noodgedwongen technisch, maar daardoor soms ook zwaar op de hand.”
Had de coronacrisis een effect op jullie communicatie?
Julie: “En of. Ze drukte ons met de neus op de feiten. Je zou verwachten dat er een informatieoverload is, maar de bezorgde ondernemers blijven hunkeren naar verteerbare informatie. Want die vinden ze maar sporadisch via de klassieke kanalen. Dat wilde ik opsteken van de workshop: hoe schrijf ik klaar en duidelijk voor kritische lezers van diverse pluimage?” Zoë: “Ook ik wilde dat weten, maar dan in het bijzonder voor onze blog: hoe doe ik hen onze artikels daadwerkelijk lezen in een wereld die snel schakelt?”
Liep de klok snel of traag tijdens de workshops?
Zoë: “Eerlijk? Ik was toch wat bang voor een schoolse aanpak: doe dit wel, doe dat niet. Maar zodra Schrijfdokter Wim van start ging, bleek het tegendeel.” Julie: “Klopt. Het was allemaal zo concreet: theorie meteen toegepast op allerlei soorten teksten. Met gemakkelijke en logische testjes: handig voor het snelle begrip tussen Zoë en mezelf, blijkt nu. We schakelen sneller en verbeteren elkaars teksten doelgericht.”
Zoë: “Bovendien hadden we geluk met corona: er was maar één andere trainee – en dan nog een West-Vlaamse zoals wij! Van een ijsbreker gesproken. Daardoor was de aanpak heel persoonlijk en werd het moeilijk om de aandacht te verliezen.”
Was er iets wat je echt verraste?
Julie: “Ik vond het frappant hoe snel ik zélf in staat was om op te sporen waar mijn tekst beter kon. We mochten trouwens eigen teksten die we moeilijk verwoord kregen, voorleggen. Bleek dat het antwoord vaak gewoon in mijn mond ligt! Want je creëert zélf problemen door anders te schrijven dan je spreekt – formeler om geloofwaardiger over te komen. Terwijl je daarmee geen indruk maakt op de lezer, integendeel. Helder en eenvoudig schrijven is makkelijker voor je lezer én voor jezelf!”
Zoë: “Helemaal akkoord. Want, eerlijk, ik ben zelf de luie lezer bij uitstek. Ik leerde om mijn tekst ook door ‘luie lezersogen’ te bekijken. Zo eenvoudig is het eigenlijk: ontdekken wat je zelf zou lezen en wat je too much vindt.”
Was de schrijftraining zijn geld waard?
Julie: “Zonder twijfel, want ik heb heel veel opgestoken. En kreeg ook een frisse kijk op het schrijven van blogs en artikelen.” Zoë: “Precies. Hoewel ik zelf heel graag schrijf, stak ook ik enorm veel op. Verrassend hoe de modale lezer écht leest – en hoe je daarmee als schrijver rekening houdt.”
Julie en Zoë besluiten haast in koor: “Het is eenvoudig: iederéén kan deze opleiding gebruiken. Ook ondernemers die weinig belang aan communicatie hechten, leren er snel de kneepjes van het vak.”
Dan mogen de klanten van Decupere & Partners met Julie en Zoë pas écht een communicatiefeest verwachten!